AJÁNLÓ
 
14:52
2011. 04. 25.
Míg korábban a divat és az udvar, addig ma a divat és a celebek járnak kéz a kézben. A kettő...
A bejegyzés folyatódik
 
14:52
2011. 04. 25.
Cate Blanchett púderszínű Balenciaga ruhája volt a hét egyik legkedveltebb love/hate témája...
A bejegyzés folyatódik
 
14:52
2011. 04. 25.
83 éves korában, 2013. június 26-án hunyt el a világ egyik legnagyobb celebfotósa, akinek...
A bejegyzés folyatódik
 
14:52
2011. 04. 25.
Sötétebb, szexisebb és intenzívebb - általában így írják le Baz Luhrmann filmjének hangulalát,...
A bejegyzés folyatódik
 
14:52
2011. 04. 25.
Elég sok mindent elmond a cannes-i filmfesztiváltól és az ottani divatbotrányokrók, hogy a...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Dolmány vs mente

0 Komment
0 Reblog

Nem sok divattörténeti kiállítás van a fővárosban, de igyekszem körbejárni őket és beszámolni róluk. Teszem mindezt úgy, hogy minden egyes alkalommal megállapítom, mennyivel 21. századibb kiállításrendező lennék, mint azok, akik ezeket a tárlatokat összeállítják. Nyilván a pénzhiány és nem a szakértelem miatt lehet őrült unalmas a Facebookon és okostelefonokon nevelődött tiniknek egy-egy ilyen tárlat. Jó lenne, ha rájuk is gondolnának a múzeumok. A múltkor az Iparművészeti Múzeumban jártam, ahol tavaly december óta látható a Főúri öltözetek az Esterházy-kastélyból című kiállítás. Az öltözék akkoriban nemcsak a férfiak és nők ruháit jelentette, hanem ebbe a kategóriába tartozott a lóöltözet és a lakástextil is, így a kiállításhoz ezek is láthatók, de engem nyilván a ruhák érdekeltek nyűgöztek le leginkább.

Ezen a tárlaton világosodtam meg, hogy mennyire nem ismerem a magyar divattörténetet. Miután percekig vizsgáltam, hogy mi a különbség az egymás mellé állított, mívesen kiképzett dolmány és a nem kevésbé cicomás mente között – és persze nem jöttem rá -, kicsit meginogtam abban, hogy akkor én most tényleg divattöri blogba vágtam a fejszém? És naná! Ezért van az egész. És akkor most – hogy már tudom - szépen elmesélem, hogy mi is a dolmány, mi a mente, és mi a két ruhadarab közötti különbség. Természetesen, mint minden – akár ma ismert – ruhadarab, a megjelenése után a dolmány és a mente megannyi formában jelentkezett. Én most a 16. és 17. századot vettem alapul, hiszen a kiállításon is ebből a korból származó darabokat sorakoztattak fel.

Esterházy Pál esküvői dolmányénak szíves-virágos-galambos kapcsa már önmagában is szerelmi valllomás. Egyébként általában azért fektettek ekkora hangsúlyt a nemeseknek szánt ruhadarabok cicomázására, mert egy-egy ruhadarab diplomáciai ajándék volt. (Forrás: IMM)

A 16. században a főúri öltözéknek három jellegzetes alapdarabból állt: a nadrágból, a dolmányból és a mentéből. A nadrág annyira jellegtelen volt, hogy nem érdemes rá túl sok szót vesztegetni azon kívül, hogy elég szűk volt, de mivel alig látszott ki belőle egy kis darab, nem indította be a képzeletet.

A dolmány felsőruházat volt. Derékig követte a test vonalát, onnantól pedig szépen bővült lefelé. A legrégebbi változatok egészen a bokáig értek, később a csípővonalig rövidültek. Kezdetben egyetlen darab anyagból készültek, bár nem hiszem, hogy a zero-watse vezérelte-e a szabászokat, sokkal inkább a tradíció. A dolmány ugyanis már akkor régi hagyományra épült, nem sokban különbözött az akkori legnagyobb ellenség, a hódító törökök ruházatától. Ez amiatt van, hogy a két viselet gyökerei azonosak. A keleti szabású köntös ugyan nagyon hasonló, a magyarok viszont süveggel tették teljessé a „szettet”, míg a törökök turbánt viseltek.

A 17. századi dolmány már csak a combig ért, záródása pedig nem egyenes. Sokszor olvastam, hogy „csákóra vágott”, ez azt jelenti, hogy rézsútosan záródik elől. Egyébként ez volt az egyik olyan támpont, aminek segítségével meg tudtam különböztetni a kiállítás dolmányait és mentéit. Feltűnt, hogy a dolmányok ujja nagyon hosszú, aminek gyakorlati oka volt, hiszen hideg időben védte a kézfejet. Ugyanebben az időben léteztek egyébként csonka ujjú dolmányok is, amely alatt fehér inget viseltek. Természetesen nemcsak a keleti hatás érvényesült a dolmányon, hanem a nyugati is. Erre utal például az állógallér, vagy a hátközép szűkítésére szolgáló császárvarrás.

Esterházy Pál és Thököly Éva eljegyzési festménye. Csak a dolmányt figyeljétek!

Ta-daaam! A vőlegény dolmány teljes valójában. Hát, a díszítésen nem spóroltak, az egyszer biztos. A dolmány záródásánál látható a kézfejnél hosszított ujj és rézsútos szabás, amikről írtam fent.

Esterhazy Pál fiatal korában. Sejtésem szerint csonkaujjú dolmányban feszít, amelyet gyakran viseltek selyemsál-övvel. A fején süveg van, amelyet toll díszít. A nemesek legnemesebbike strucctollat tűzött a forgóba, ami tulajdonképpen a toll rögzítésére alkalmas bross-szerű ékszer. Olyan cirádás, hogy majd' sírva fakadtam, amikor megláttam.

 

A mente a dolmányhoz hasonlóan szintén felsőruházat volt, de míg az előbbit inkább nyáron, ezt inkább télen viselték és általában a dolmány fölé vették fel. Értelemszerűen ki is bélelték, általában bárányszőrt használtak, de akik többet tudtak a tejbe aprítani, azok a rókaprémnél nem adták alább. A mentének is megjelentek különböző alakváltozatai. Létezett a hosszú dolmány fölött viselt, épphogy csípőig érő mente, de volt combközépig érő változat is. Az ujja, amelyik felismerhető a hasítékról, volt hosszú és rövid is az idők folyamán. A rövidre vágott csonkaujjba sodronyt fűztek, és szárnyként felállítva viselték. (Olyan jó lett volna erre képet találni, de sajnos a képtalálatok igen szegényesek, és inkább a későbbi korok mentéit és dolmányait dobja ki a kereső.)

A 16. század második felétől a mentét „panyókára viselték”, azaz félvállra vetve hordták. Egy magyarázat szerint a törökök egyszer félálomban leptek meg egy magyar sereget, akik siettükben csak félig bújtak a mentéjükbe, és úgy ültek lóra, hogy visszaverjék az ellenséget, akik a libegő menteujjakra azt hitték, sokkarú vitézekkel van dolguk, és megrettentek. Nemcsak a csata kimenetele volt sikeres, hanem az új divat is leigázta az addigit. A győztes csata emlékére először a huszárok, majd később szinte mindenki félvállra vetve viselte a mentét. Persze az is tény, hogy akkoriban Európa udvaraiban is szokás volt félvállra vetni a kabátokat. felöltőket. Igaz, amíg az ott múló hóbort volt csupán, addig nálunk sokáig megmaradt.

A dolmányt és a mentét is gazdagon díszítették, legszembetűnőbb az eleje részen található gomb és paszomány (paszománt). A paszomány arany-, ezüst vagy selyemfonalból készült zsinórdísz. Ehhez hasonló csodákat mutatnak be a kiállításon. (Forrás: IMM)


Esterhazy Pál felül mentét, alatta (szemem szerint) dolmányt visel.

A színekről csak néhány szót, mert baromira érdekes. A kiállított ruhadarabok színe ugyanis megtévesztő, hiszen a textilek színe évszázadok során teljesen megváltozott. Az egykori fekete kávébarnára szelítült. A valaha volt élénk lazacszín ma kopott arany. Az egykor kék darab ma sokkal inkább palackzöld.

Az Iparművészeti Múzeum Főúri öltözetek az Esterházy-kastélyból kiállítása 2011. szeptember 4-ig látható.

 

Forrás:

HÖLLRIGL JÓZSEF: MAGYAR ÉS TÖRÖKÖS VISELETFORMÁK A XVI–XVII. SZÁZADBAN http://mek.oszk.hu/09100/09175/html/47.html

Magyar Néprajzi Lexikon, dolmány http://mek.niif.hu/02100/02115/html/1-1630.html

http://www.tankonyvtar.hu/konyvek/magyar-neprajz/magyar-neprajz-dolmany-081201

Magyar Néprajzi Lexikon, mente http://mek.niif.hu/02100/02115/html/3-1700.html

Feedek

HIRDETÉS

Silouette a Facebookon is

Címkefelhő

divat (38),divattörténet (20),inspiráció (13),20. század (9),divattöri a jövőből (7),19. század (6),divattervező (6),film (6),divat a vásznon (6),1920-as évek (5),interjú (5),2011-2012 ősz-tél (4),fűző (4),cipő (4),17. század (3),2011 (3),coco chanel (3),trend (3),Chanel (3),kiállítás (3),divatlexikon (3),menyasszonyi ruha (3),könyv (3),divattervezés (3),Elizabeth Taylor (3),Marlene Dietrich (3),fehérnemű (3),marilyn monroe (3),szecesszió (3),vörös szőnyeg (2),kepp showroom (2),programajánló (2),Tweed Run Budapest (2),1950-es évek (2),haj (2),hajfestés (2),haute couture (2),menyasszony (2),vintage (2),balett (2),múzeum (2),1930-as évek (2),18. század (2),Titanic (2),fürdőruha (2),Ördög Nóra (2),x-faktor (2),Lucile (2),Erzsebet kiralyne (2),divatos olvasmányok (2),Sarah Bernhardt (2),2012 tavasz-nyár (2),anna amélie (2),givenchy (2),16. század (2),lilla sellei bags (2),trenntre shoe design (2),retro péntek (2),esküvő (2),sorozat (1),életmód (1),vívás (1),sport (1),slippers (1),olimpia (1),bikiniszezon (1),dior (1),kollaboráció (1),lapos cipo (1),Jelmeztár (1),ruha (1),Látogatóközpont (1),parfüm (1),London (1),kampány (1),jelmez (1),V&A Múzeum (1),reklám (1),Chanel No. 5 (1),Jean Paul Gaultier (1),Christy Turlington (1),2013 (1),királyi család (1),keresztelő (1),kosztüm (1),Oscar 2012 (1),görög (1),golden globe (1),képek (1),modell (1),A magyar divat 1116 éve (1),A divatról komolyan (1),születésnap (1),Madonna (1),MTVA (1),koncert (1),II. Erzsébet (1),Királynő (1),A stílus királynői (1),György herceg (1),Paul Poiret (1),ikon (1),Párizs (1),divatbotrány (1),Pavlova (1),torta (1),fotózás (1),fotós (1),Anna Pavlova (1),Lady Duff-Gordon (1),Dolce&Gabbana (1),ókor (1),2013-2014 ősz-tél (1),10 dolog (1),Bert Stern (1),sztárok (1),Jacob Davis (1),Levi Strauss (1),esemény (1),farmernadrag (1),Cannes-i filmfesztivál (1),biciklis divat (1),mozi (1),A nagy Gatsby (1),1930-as (1),bicikli (1),A Nagy Duett (1),The Voice (1),Sisi (1),Sissi (1),balenciaga (1),szépség (1),direktórium (1),sztár (1),farmer (1),Cora Pearl (1),muszlinbetegség (1),rózsaszín (1),Cate Blanchett (1),szépségápolás (1),Katalin hercegnő (1),magyar divat (1),A Dal (1),Annette Kellerman (1),Tolvai Reni (1),Palvin Barbara (1),fogyókúra (1),1900-as évek (1),tetoválás (1),2012 (1),kurtizán (1),manöken (1),Gil Elvgren (1),pin-up lány (1),szépségipar (1),bubi (1),frizura (1),cséfalvay fanni (1),diplomakiállítás (1),nivea (1),tengerészcsíkos (1),100 (1),beauty (1),mome (1),bulvár (1),melltartó (1),rihanna (1),köröm (1),1940-es évek (1),1970 (1),Yves Saint Laurent (1),triumph inspiration award 2011 (1),bódis boglárka (1),bugyi (1),harisnya (1),kapszulakollekció (1),mono fashion (1),eugéne atget (1),divatkreátor (1),dolmány (1),séllei lilla (1),mente (1),Esterházy (1),főúri öltözékek (1),glamour (1),funny face (1),kalap (1),alsóruha (1),audrey hepburn (1),1957 (1),magyar viselet (1),Diana hercegnő (1),fejfedő (1),15. század (1),color blocking (1),2011 tavasz-nyár (1),sármán nóra (1),14. század (1),gótika (1),chino (1),nadrág (1),galicza eszter (1),hennin (1),1971 (1),Jeanloup Sieff (1),táska (1),biedermeier (1),gucci (1),korona (1),catwalk (1),rotschild klára (1),szocializmus (1),zagabo (1),cipzár (1),fotó (1),divatkutya (1),orosz agár (1),dori tomcsanyi (1),je suis belle (1),csillámpor (1),flitter (1),diszkó (1),Szépművészeti Múzeum (1),Christóbal Balenciaga (1),szépségflastrom (1),rokokó (1),Liszt Ferenc (1),Utolsó rapszódia (1),magyar film (1),toll (1),use unused (1),elsa schiaparelli (1),1958 (1),körömfestés (1),reneszansz (1),barokk (1),fontange (1),fekete körömlakk (1),13. század (1),botrány (1),christian louboutin (1),középkor (1),12. század (1),vogue (1),Cosmopolitan (1),mildred pierce (1),gepárd (1),mata hari (1),tisztalkodas (1),wc (1),Bakos Piroska (1),Gombold újra! (1),street fashion budapest (1),konferencia (1),yvan rodic (1),facehunter (1),szinpad (1)

Olvasóim

szekeresk Mengyán Eszter labor csirek LStyle winifredka dori89 jfgidskjf jbujdoso madmadame

Goldenblog