AJÁNLÓ
 
08:00
2011. 08. 08.
Ha adott a lehetőség, hogy Jamie Oliver londoni éttermében ebédelj, te mégis a V&A kiállítását...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2011. 08. 08.
Oké, oké, értem én, hogy mindenki Carrie gardróbjára vágyik polcokkal, ékszer- és cipőtartóval,...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2011. 08. 08.
Van, akinek Claudia Schiffer (tényleg, van?). Van, akinek Cindy Crawford vagy Linda Evangelista....
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2011. 08. 08.
Míg korábban a divat és az udvar, addig ma a divat és a celebek járnak kéz a kézben. A kettő...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2011. 08. 08.
György herceg keresztelőjén készült fotókat látva felmerülhet a címben megfogalmazott kérdés....
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

„Életre kelt” középkori divat

0 Komment
0 Reblog

A középkor divatja. Azt hiszem, ha ezt írom, senki nem kapja fel egyből a fejét, hogy mennyire imádja a cukorsüveg fejfedőt, vagy mennyire oda van az akkor viselt csüngő ujjakért. Nehéz elképzelni az akkori ruhákat... Ezen segített a New York-i Morgan Library & Museum.

Mert a középkorra igenis érdemes figyelni. Az 1300-as első évtizedeiben következett be az egyik legjelentősebb és a mai divatot is meghatározó változás: a szabás kialakulása. Addig a ruhák összeillesztett téglalapokból alakultak, jellegtelen, merev darabok voltak. Ebben a korban alakult ki a szűkítő varrás, az ívesen szabott ujj, a szoknyarészt vagy ujjat bővítő háromszög alakú toldalékok. Hatalmas dolog volt ez akkor, amikor a kor ideáljának megfelelően karcsúbbnak akarták láttatni az alakot. Ez volt körülbelül a viselettörténet ipari forradalma. És még nincs vége: az 1400-as évektől kezdett elkülönülni a női és a férfi divat. Először csak a ruhák hosszában volt változás, majd a szabásban és a ruhadarabokban is kezdett különbözni. Korábban nem egyszer volt olyan, hogy a nők és a férfiak ugyanazokat a ruhákat viselték. Hát, a spórolás ezen fajtájának befellegzett.

Azért nehéz mégis beleélni magunkat a változásokkal teli középkori divatba, mert a román korban látványos, plasztikus festmények helyett úthengerrel kilapított, lapátkezű emberek, érzelemmentes egyenarcok bámulnak vissza a miniatűrökről és illusztrációkról. Az épületszobrok és domborművek szintén nem olyan meggyőzőek. A gótikában már jobb a helyzet, na, de az sem az igazi a mai ember szemének. Nehéz ezek alapján elképzelni az anyagok minőségét, milyenségét, a ruhák esését.

Nemrég a New York-i The Morgan Library & Museum honlapjára tévedtem. Szeptember 4-ig nyitva tartó kiállításukon kéziratok, kódexek illusztrációit hívják segítségül, hogy megmutassák, hogyan hatott a középkorban a divatra például a százéves háború, a pestis, egy rigolyás uralkodó vagy egy-egy  plátói úrnő-minnesänger szerelem. A honlapon felfedeztem négy ruhát, amelyet a miniatűr rajzok alapján el is készítettek. Mutatom:

Ez Klevei Katalin hercegnő 1440 körül (Itáliában ez már a reneszánsz) készült imádságoskönyvének egyik miniatűrjén látható ruha. A gyönyörű narancspiros, szőrmeszegélyes palástszerű köpeny a houppelande, amelyet övvel fogtak össze a derékon. Ez alatt viselték a hosszú, bő, tunikaszerű ruhát (cotte), amelyet itt aranyszínű selyem brokátból készítettek el. Az övnek akkoriban varázserőt tulajdonítottak, de ez kimerült annyiban, hogy az akkori szépségideálnak megfelelően karcsúvá alakította a méretes és bő ruhadarabokat.

 

A rajz Jacques de Longuyon A páva fogadalmai című lovagregényéből (1345-49) való. Tökéletesen látszik, hogy már kezd elkülönülni egymástól a női és a férfi divat (a román korra és még korábban ez nem jellemző). Ebben az időben a cotte (hosszú ujjú alsó ruha) és surcotte (változó ujjhosszúságú felsőruha) kettőse jellemző. A gomb sem ismeretlen (a kék színű gyapjú felsőruha óngombokkal záródik), ami a szűk ruhák fel- és levételekor azért nem hátrány. A szoros harisnyanadrág bőr talpban végződött. Az a zöld, rojtos vállkendő-szerűség pedig a chaperon, amelynek ebben az időben fokozatosan alakul át köpenyből fejfedővé.

 

A középkori romantikus tragédia, Trisztán és Izolda 1468-os feldolgozásának egyik illusztrációját vették alapul a harmadik modellhez. A sárga, fényes selyem satung ruhán a nyakkivágás körül és az ujjon széles, fekete paszomány látható. A forrásom szerint az ilyen ruha hátul is legalább olyan mélyen ki volt vágva, mint elöl. A ruha legérdekesebb eleme a fátyollal borított hennin, amiről már írtam egyszer – egészen pontosan itt.

 

És végül az utolsó ruha 1406-ból, Gaston Phoebus A vadászat könyve című munkájának egyik illusztrációján látható, ultradivatos összeállítás. A „mester” különleges, lábszárközépig érő, aranydíszítésű, szőrrel bélelt, kék houppelandot visel, furcsa, rózsaszín kiálló részekkel. Turbánja meglepő módon vörösbe fordul, szó szerint. Azt hiszem, ez a darab überel mindent.

A kiállítás online – őrült jól nagyítható eredeti forrásokkal és magyarázatokkal - megtalálható itt.

Egyéb forrás: Képes divattörténet az ókortól napjainkig, Corvina kiadó, 1974

Feedek

HIRDETÉS

Silouette a Facebookon is

Címkefelhő

divat (38),divattörténet (20),inspiráció (13),20. század (9),divattöri a jövőből (7),19. század (6),divattervező (6),film (6),divat a vásznon (6),1920-as évek (5),interjú (5),2011-2012 ősz-tél (4),fűző (4),cipő (4),17. század (3),2011 (3),coco chanel (3),trend (3),Chanel (3),kiállítás (3),divatlexikon (3),menyasszonyi ruha (3),könyv (3),divattervezés (3),Elizabeth Taylor (3),Marlene Dietrich (3),fehérnemű (3),marilyn monroe (3),szecesszió (3),vörös szőnyeg (2),kepp showroom (2),programajánló (2),Tweed Run Budapest (2),1950-es évek (2),haj (2),hajfestés (2),haute couture (2),menyasszony (2),vintage (2),balett (2),múzeum (2),1930-as évek (2),18. század (2),Titanic (2),fürdőruha (2),Ördög Nóra (2),x-faktor (2),Lucile (2),Erzsebet kiralyne (2),divatos olvasmányok (2),Sarah Bernhardt (2),2012 tavasz-nyár (2),anna amélie (2),givenchy (2),16. század (2),lilla sellei bags (2),trenntre shoe design (2),retro péntek (2),esküvő (2),sorozat (1),életmód (1),vívás (1),sport (1),slippers (1),olimpia (1),bikiniszezon (1),dior (1),kollaboráció (1),lapos cipo (1),Jelmeztár (1),ruha (1),Látogatóközpont (1),parfüm (1),London (1),kampány (1),jelmez (1),V&A Múzeum (1),reklám (1),Chanel No. 5 (1),Jean Paul Gaultier (1),Christy Turlington (1),2013 (1),királyi család (1),keresztelő (1),kosztüm (1),Oscar 2012 (1),görög (1),golden globe (1),képek (1),modell (1),A magyar divat 1116 éve (1),A divatról komolyan (1),születésnap (1),Madonna (1),MTVA (1),koncert (1),II. Erzsébet (1),Királynő (1),A stílus királynői (1),György herceg (1),Paul Poiret (1),ikon (1),Párizs (1),divatbotrány (1),Pavlova (1),torta (1),fotózás (1),fotós (1),Anna Pavlova (1),Lady Duff-Gordon (1),Dolce&Gabbana (1),ókor (1),2013-2014 ősz-tél (1),10 dolog (1),Bert Stern (1),sztárok (1),Jacob Davis (1),Levi Strauss (1),esemény (1),farmernadrag (1),Cannes-i filmfesztivál (1),biciklis divat (1),mozi (1),A nagy Gatsby (1),1930-as (1),bicikli (1),A Nagy Duett (1),The Voice (1),Sisi (1),Sissi (1),balenciaga (1),szépség (1),direktórium (1),sztár (1),farmer (1),Cora Pearl (1),muszlinbetegség (1),rózsaszín (1),Cate Blanchett (1),szépségápolás (1),Katalin hercegnő (1),magyar divat (1),A Dal (1),Annette Kellerman (1),Tolvai Reni (1),Palvin Barbara (1),fogyókúra (1),1900-as évek (1),tetoválás (1),2012 (1),kurtizán (1),manöken (1),Gil Elvgren (1),pin-up lány (1),szépségipar (1),bubi (1),frizura (1),cséfalvay fanni (1),diplomakiállítás (1),nivea (1),tengerészcsíkos (1),100 (1),beauty (1),mome (1),bulvár (1),melltartó (1),rihanna (1),köröm (1),1940-es évek (1),1970 (1),Yves Saint Laurent (1),triumph inspiration award 2011 (1),bódis boglárka (1),bugyi (1),harisnya (1),kapszulakollekció (1),mono fashion (1),eugéne atget (1),divatkreátor (1),dolmány (1),séllei lilla (1),mente (1),Esterházy (1),főúri öltözékek (1),glamour (1),funny face (1),kalap (1),alsóruha (1),audrey hepburn (1),1957 (1),magyar viselet (1),Diana hercegnő (1),fejfedő (1),15. század (1),color blocking (1),2011 tavasz-nyár (1),sármán nóra (1),14. század (1),gótika (1),chino (1),nadrág (1),galicza eszter (1),hennin (1),1971 (1),Jeanloup Sieff (1),táska (1),biedermeier (1),gucci (1),korona (1),catwalk (1),rotschild klára (1),szocializmus (1),zagabo (1),cipzár (1),fotó (1),divatkutya (1),orosz agár (1),dori tomcsanyi (1),je suis belle (1),csillámpor (1),flitter (1),diszkó (1),Szépművészeti Múzeum (1),Christóbal Balenciaga (1),szépségflastrom (1),rokokó (1),Liszt Ferenc (1),Utolsó rapszódia (1),magyar film (1),toll (1),use unused (1),elsa schiaparelli (1),1958 (1),körömfestés (1),reneszansz (1),barokk (1),fontange (1),fekete körömlakk (1),13. század (1),botrány (1),christian louboutin (1),középkor (1),12. század (1),vogue (1),Cosmopolitan (1),mildred pierce (1),gepárd (1),mata hari (1),tisztalkodas (1),wc (1),Bakos Piroska (1),Gombold újra! (1),street fashion budapest (1),konferencia (1),yvan rodic (1),facehunter (1),szinpad (1)

Olvasóim

szekeresk Mengyán Eszter labor csirek LStyle winifredka dori89 jfgidskjf jbujdoso madmadame

Goldenblog